dilluns, 23 de febrer del 2015

ESCOLA DE PARES

Desitgem que aquesta pàgina, sigui una eina d'informació sobre temes que afecten directament a l'educació dels nostres fills, en aquesta etapa, que produeix tanta incerteza, als pares, i a ells mateixos: l'adolescència.


12-18 anys

Seguiment i acompanyament escolar a casa

(Fuente Gencat)

En aquesta etapa en què els fills són més autònoms i responsables, l'acompanyament a casa continua sent molt important, encara que se'ls ha de demostrar confiança perquè s'organitzin sols.
Els hàbits d'estudi que han iniciat a la primària es consoliden, i la família ha d'afavorir les condicions perquè tinguin un bon ambient de treball que els ajudi a estudiar una mica cada dia, encara que diguin que no tenen deures. Cal continuar fent un seguiment de l'agenda escolar, valorar el seu esforç, tenint en compte les seves capacitats, i ajudar-los en certes situacions d'angoixa, com ara un examen.
A partir dels 15-16 anys, han de començar a marcar-se els seus propis objectius, tant pel que fa als estudis com al seu futur laboral. També han de començar a preveure com planificar-se per assolir-los. El paper orientador i d'acompanyament de la família en tot aquest procés és imprescindible.
És molt important també que col·laboreu amb el centre i mantingueu el contacte amb el tutor mitjançant l'agenda, que participeu en reunions de classe, entrevistes i altres actes escolars. No només l'intercanvi d'informacions amb el centre ajuda les famílies a fer un millor seguiment del procés escolar dels fills, també el fet de posar-se d'acord i compartir criteris i compromisos dóna una continuïtat i coherència educatives que afavoreixen l'èxit escolar.
En general, per fer un seguiment escolar adequat dels vostres fills és convenient que:
  • Mantingueu una bona comunicació i coordinació amb el centre educatiu per treballar conjuntament  els hàbits d'estudi i potenciar i consolidar els aprenentatges.
  • Us coordineu amb el centre educatiu per poder treballar conjuntament l'orientació acadèmica dels vostres fills.
  • Disposeu d'un lloc per estudiar a casa que reuneixi unes condicions mínimes: espai ben il·luminat, sense sorolls ni objectes que els puguin distreure.
  • Fomenteu en els vostres fills l'ús d'espais públics, com les biblioteques i els punts de trobada municipals per a joves, per estudiar i fer les seves tasques escolars.
  • Exigiu que els vostres fills es fixin objectius a mitjà i llarg termini quant als seus estudis (preparació d'exàmens, qualificacions finals, estudis postobligatoris) i que es planifiquin per aconseguir-los.
  • Sigueu exigents amb els vostres fills perquè es planifiquin amb autonomia el temps d'estudi, utilitzant l'agenda com una eina per organitzar-se.
  • Establiu normes adequades perquè compleixin les seves responsabilitats escolars (fer els deures, llegir, estudiar...) i exigiu-ne el compliment.
  • Valoreu, amb afecte i reflexions positives, l'esforç, la constància, la dedicació i el progrés escolar dels vostres fills.
  • Demaneu que posin en pràctica els temes que han estudiat en activitats familiars: ajudar a controlar les despeses de la llar o les seves, planificar l'itinerari d'un viatge amb l'ús de les noves tecnologies, elaborar pressupostos…
  • Us interesseu pel que aprenen a l'institut, per quins treballs estan fent, les sortides que tenen, els exàmens previstos, els resultats que estan obtenint, les dificultats amb què es troben.
  • Us interesseu per les seves relacions amb els companys de classe i professors.
  • Els feu reflexionar sobre la importància d'aprendre, com un element bàsic en tots els àmbits de la vida, i la necessitat que escoltin les explicacions i mostrin una actitud positiva i respectuosa.
  • Els parleu sobre la importància de posar atenció en allò que explica el professor, així li doneu valor i reforceu el respecte i l'autoritat que li és pròpia.
  • Els animeu a que dediquin un temps del seu lleure a la lectura, a anar a la biblioteca, a comprar o intercanviar llibres amb els amics.

Recursos i eines

Articles


                                                     

Converses



Seguiment i acompanyament escolar a casa


On fer els deures

Jordi (45 anys, pare del Joel, de 10 anys, i de la Joanna, de 6 anys)
Cada dia, quan arribo a casa cansat i amb ganes de seure tranquil, em trobo amb la mateixa situació: en Joel assegut a la taula del menjador amb la tele encesa, fent els deures i amb totes les seves coses escampades pel menjador: la motxilla, la carpeta, l'estoig... I acabem sempre tenint la mateixa discussió i barallats. I això que fa poc li vam posar un escriptori a l'habitació, i té un lloc adequat per fer els deures. A més a més, amb la seva actitud, envaeix els espais comuns de casa.

Anna (47 anys, mare de l'Aina, de 12 anys, i de la Georgina, de 8 anys)
Mira, jo crec que el que el Joel necessita és sentir-se acompanyat, i notar la vostra presència per estar segur quan està treballant. Si, com dius, té el lloc adequat per fer la feina, hauria de treballar a la seva habitació i vosaltres hauríeu d'anar entrant i sortint de tant en tant, per interessar-vos per com li va, o per si necessita res. D'aquesta manera veurà que us interesseu per la seva feina i al mateix temps anirà assolint uns bons hàbits de treball. El més important de tot és que sigui responsable, que se sàpiga organitzar a l'hora de fer la feina i que la faci

Mai tinc deures

Marina (40 anys, mare de la Nerea, de 9 anys, i del Cesc, de 4 anys)
Tinc entrevista amb la mestra de la Nerea la setmana vinent, i estic desitjant anar-hi, perquè ahir vaig trobar l'agenda amagada a la seva habitació, i em vaig quedar de pedra. Per a mi, era curiós que mai no portés deures per fer; quan li preguntava sempre em deia que a ella no li'n donaven perquè no li feien falta. Jo pensava que aquest curs ja en portaria; no em vaig preocupar perquè ja sé que la Nerea és molt intel·ligent, però ara veig que m'ha estat enganyant.

Lola (36 anys, mare de l'Andreu, de 10 anys)
Faràs bé en parlar amb la mestra i preguntar-l'hi, perquè potser tens raó, i la Nerea no necessita fer deures, però l'Andreu sí que en porta, un o dos dies a la setmana, cosa que a mi em sembla que està bé; així, jo també veig el que està aprenent a l'escola i el puc ajudar a tenir uns bons hàbits de treball i d'estudi, alhora que es va fent més responsable.

Treballs d'escola

Rogeli (40 anys, pare de l'Arnau i de l'Aleu, de 7 anys)
Els he posat un professor particular perquè els faci classes de repàs; jo no me'n sortia. Volia que quan arribessin a casa dediquessin una estona a repassar el que havien fet a l'escola i a acabar alguna feina pendent. Però entre que jo ja no em recordo de la meitat de les coses i que ells no em feien cas, vaig pensar que el millor era que ho fes algú de fora.

Candela (39 anys, mare de l'Agnès, de 8 anys)
Em sembla que l'estratègia se't pot girar en contra. La jornada escolar ja és prou llarga com perquè quan acabin hagin de tornar a repetir el mateix. Comparteixo amb tu la idea que és bo repassar i fer alguna feina escolar, però posar-los un professor sense que els mestres t'ho hagin recomanat i, sobretot, per evitar discussions, no em sembla gaire bona idea. Has buscat altres maneres, com llegir un llibre entre tots, o fer un joc en què s'hagi de pensar, calcular o reconèixer paraules? Ja veuràs com ho passeu més bé.

Les bones estones

Núria (34 anys, mare de l'Eric, de 6 anys, i de la Sara, de 4 anys)
Quan arribo de la feina, tinc mil coses a fer: endreçar la roba, fer el sopar, banyar les criatures, i només em falta que es discuteixin per qui va primer a la banyera. Estic cansada i necessito una mica de calma. L'altre dia ho vaig deixar tot, i vam estar mirant un vídeo tots tres, i ens ho vam passar tan bé!

Mario (38 anys, pare de la Mar, de 6 anys, de la Judit, de 4 anys, i de l'Oriol, de 2 mesos)
A mi em passa una cosa semblant: arribo molt tard de treballar i les nenes ja estan a punt d'anar a dormir, però sempre em reservo un temps per jugar amb elles, tot i que fem molta gresca i a vegades es desperta l'Oriol! Aquestes estones són molt gratificants, et fan estar de més bon humor, i cal buscar-les.

Referències bibliogràfiques

CASALS, R. Prevenir el fracàs escolar des de casa. Barcelona: Graó, 2011. En aquest llibre, l’autor planteja de quina manera el que es viu a casa condiciona d’una manera important la vida escolar dels fills. Recull orientacions en tècniques bàsiques per estudiar millor.





Documental Psicología en la Adolescencia


Es considera que l'adolescència, és a dir, el procés psicològic vivencial, inicia amb l'aparició dels caràcters sexuals secundaris, doncs el cos ja té el desenvolupament biològic i els canvis físics necessaris perquè es verifiqui.
Una de les tasques que enfronten els i les adolescents és la definició d'una nova identitat i això s'aconsegueix a través d'un llarg procés de canvis psicològics i emocionals, aquests últims freqüentment contradictoris.
Quan es fa referència a definició d'identitat, es parla de la forma en què l'i la jove es va definint com a persona i com a home o dona.
En la infància cada individu coneix moltes coses de la seva persona i d'els qui li envolten; no obstant això, això no significa que el seu pensament estigui preparat per comprendre conceptes abstractes que defineixen el "jo", és a dir, a la persona. Per exemple: les emocions contradictòries; és a dir algunes vegades sentir-se molt content o contenta i unes altres molt trista. Entre els i les adolescents, és comuna sentir angoixa pels intensos i accelerats canvis físics i biològics durant la pubertat. També és normal que experimentar emocions oposades, com a alegria perquè per fi s'estan convertint en adults i, al mateix temps, inquietud en enfrontar importants canvis. Aquesta aflicció pot deure's a canvis físics, emocionals i intel·lectuals.







"Dóna-li la volta a l'adolescència"

Presentació "Dóna-li la volta a l'adolescència" Dóna-li la volta a l'adolescència per a l'ESO, un programa educatiu totalment innovador centrat en els canvis físics i emocionals d'aquesta etapa. El projecte, dirigit principalment als alumnes de 3º d'AIXÒ, està totalment adaptat a la realitat actual dels joves, i integrat amb les noves tecnologies digitals, que permeten implementar-ho d'una forma fàcil i eficaç.

"Adolescència i tu": Estats d'ànim El vídeo mostra a diversos adolescents expressant diferents estats d'ànim i analitzant la percepció que tenen de si mateixos així com de la seva relació amb els altres.


"L'adolescència i tu": Tòpics dels canvis físics El vídeo recull les paraules d'un grup d'adolescents que parlen sobre els canvis físics més íntims propis de l'adolescència amb la fi desmentir alguns tòpics, fomentar la comunicació i la tolerància.


"L'adolescència i tu": Com em veuen els altres? Sota el títol "Com em veuen els altres?", el vídeo tracta les relacions entre adolescents i la influència en la seva valoració dels canvis corporals i en la formació de la pròpia imatge. El vídeo forma part del programa educatiu "Dóna-li la volta a la adolescencia.


"Dóna-li la volta a l'adolescència": L'autoestima Diversos adolescents parlen sobre la importància d'acceptar de forma positiva el desenvolupament físic que es produeix durant la pubertat i aprendre a gaudir d'uns nivells d'autoestima adequats.



"Dóna-li la volta a l'adolescència": Canvis físics




"Dóna-li la volta a l'adolescència": L'opinió dels altres Varis adolescents comenten entre ells com els afecta l'opinió dels altres i destaquen la importància de l'acte-acceptació en aquest període de la seva vida.




"Dóna-li la volta a l'adolescència": Canvis emocionals El vídeo tracta, a través de testimoniatges d'adolescents reals, els canvis emocionals propis d'aquesta etapa i la seva forma d'afrontar-los.






SABIES QUE......



COM AJUDAR EL MEU FILL
Prevenció i detecció del TDAH
Prevenció i detecció de conductes d'odi i discriminació           
Fuente: Gencat.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada